Direktlänk till inlägg 23 augusti 2008

Skogen och jag

Av Winner Horse - 23 augusti 2008 19:35

Jag tror att det är med skogen som med ganska mycket annat, hate or love. En del konstaterar att ja där är en skog medan många av oss andra förknippar skogen med olika känslor.


Vi svenskar har en alldeles särdeles förmåga att förhålla oss till skogen. Varför? Jo för att den finns! I många andra länder finns knappt någon skog kvar, eller har aldrig funnits.


Mitt förhållande till skogen började i samband med att jag kunde tulta omkring.   Min pappa baxade ut mig, satte ned mig i mossan och älgade iväg för att leta svamp. Jag hann aldrig med. Hade två alternativ; att bryta ihop fullständigt eller utforska min egen väg, först tultande, lite senare gående i snabb takt, men aldrig lika fort som min far, jag valde som ni förstår det senare.


 

Jag slogs av en sak idag, som jag berättar för att den fascinerar mig och inget annat. Går i skogen,oftast mycket långt och numera i pappas takt ( jippie!) lite hit och dit, men plötsligt, så känner jag igen mig, det är en svamp som står snett, ett extra långt grässtrå en extra vacker liten plätt, en stubbe eller whatever. Att jag lägger märke till - till synes- barnsliga detaljer i skogen, har nog med barndomens utforskningar att göra- jag var tvungen att memorera vägen för att hitta tillbaka.

Tilläggas bör att jag aldrig, oavsett hur lång turen är, går vilse.

I skogen är det jag och älgarna, we rule!


Karl Johan och kantarell. Idag sjöng jag We all live in a yellow submarine! Rekommenderas. En alldeles lysande skogstrudelutt.

 
 
Ingen bild

stort och smått

23 augusti 2008 21:58

Ord. pris är 34' för de två stora rutiga mattorna. Men för tillfället är de prissänkta till 26' tror jag. Nu är det så att vi känner de som äger affären, vd:n är min mans best man så jag tror och hoppas att vi får fet rabatt, annars blir det inga mattor - vi har inte råd att lägga så mycket på mattor!
Hur förälskad jag än är i dem!

 
stort och smått

stort och smått

23 augusti 2008 22:00

Vad trevligt du verkar ha i skogen! : )

http://agneta.bloggagratis.se

 
Baronessan

Baronessan

24 augusti 2008 17:00

Det där känner jag igen. Även jag är en skogsmulle emellanåt. Född på en sten i skogen. Nu sätter dock vrick-foten stopp för detta - tyvärr!

http://viskning.blogspot.com

 
Mynta

Mynta

24 augusti 2008 22:49

Skogen har liksom blivit mina lungor!!
Det trodde jag aldrig när maken och jag flyttade inåt landet - ut i djupa skogen...
Jag är uppväxt nära havet (Öresund), och har alltid tyckt det varit enormt befriande och så mycket lättare att andas vid havet. Trodde aldrig att skogen skulle kunna ge samma känsla - men det kan den, har det visat sig!! Älskar skogens alla dofter!
Tyvärr är det värre med lokalsinnet - irrar ofta bort mig. Går liksom i andra tankar och snöar in på olika "blickfång" och detaljer. Glömmer liksom bort tid & rum. Helt livsfarlig. Har nog funnit totalt tre kantareller under hela mitt liv - detta TROTS mååånga & lååånga svampturer. Var ska man leta? Tips emottages tacksamt...

http://livetenligtmynta.bloggagratis.se

 
susanne

susanne

26 augusti 2008 06:59

haloj vilken hög med guld du fann! ja jag valde flytta till skogen denna magiska tystnad men ändå så full med liv...

http://supermamman.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Winner Horse - 14 september 2012 11:45

Hej bloggen och dess tappra läsare!   Idag gör jag ett upplägg i dagboksformat. Men jag pratar inte om idag utan om en annan dag. Jag skulle till ett sjukhus för att hämta ut en apparat för att mäta blodtrycket under 24 timmar. Tänkte mig väl e...

Av Winner Horse - 4 september 2012 14:48

Jag måste bara berätta om vår tur till Island. Sedan vi träffades 1989 har vi pratat om Island min käre make och jag. Ibland har vi kikat på resor , men det har fallit på priset. Men detta får väl gå under devisen Plötsligt händer det, nämligen ...

Av Winner Horse - 3 september 2012 15:25

Efter en lång bortavaro är jag nu närvarande. Känns bra.   Byte av jobb. Insikt om att jag faktiskt är en trygghetstörstande människa, ett vanedjur, tillika mer som lille skutt än Tiger. Sen har jag sysslat med att acceptera Lille Skutt i mig. ...

Av Winner Horse - 7 maj 2012 21:21

Härförleden var jag på möte. Fyra personer från ett företag hade bjudit in mig för att förklara en undersökning. Det flöt på fint. Fyra kvinnor och en man. Men efter en timme kände jag mig vred. Efter ytterligare tio minuter insåg jag att om jag inte...

Av Winner Horse - 16 april 2012 15:01

Detta är en alldeles sann histora. Plats och människor är avidentifierade med hänsyn till deras integritet och självaktning.   En kvinna ska ha lönesamtal med chefen. För ett antal år sedan. Chefen är pensionsmässig, sjuklig, auktoritär och snål....

Presentation


Välkommen hit till Winnerhorse!

Omröstning

Vilken årstid är din favorit?
 Vinter
 Vår
 Sommar
 Höst

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards